Neopets Orange Chia

Thursday, November 3, 2011

Berkongsi Di Bumi Yang Sama

Budaya orang timur dengan orang barat sememangnya berbeza. Mind set kita pula menyatakan budaya orang barat secara keseluruhannya buruk. Tapi ada satu Iqa kagum dengan budaya dan nilai murni yang tertanam rata-rata masyarakat barat. Mereka sayangkan haiwan.

Kalau kita tengok kat tempat kita sendiri, haiwan dipandang remeh temeh. Anjing liar dan kucing banyak yang mati di jalan raya dek dilenyek kenderaan. Iqa kesian betul kat mangsa manusia ni. Malah ada yang kejam menyeksa haiwan2 yang comel macamni. Kenapa ea?

Seperti yang kita sedia maklum, negara kita rata-ratanya beragama Islam. Tapi yang dok seksa2 binatang ni pun ramai jugak yang Islam. Mana pergi nilai murni yang diterap dalam agama? Contohilah orang barat. mereka sayangkan haiwan. Sehinggakan ketam lintas jalan beramai-ramai pun orang yang tengah bawa kereta akan berhenti beri laluan. Kita? Tepuk dada tanya diri sendiri.



Sayangilah haiwan. Ini kucing Iqa. Tompok. Comel je kan? :)


Iqa sebenarnya salah seorang yang berempati tinggi terhadap haiwan. Iqa ada rasa sedikit kecewa dengan negara kita yang tidak memandang hal sebegini sangat. Iqa pernah terfikir macamna nak selesaikan hal sebegini? Susah..

Jadi, Iqa harap supaya kita dapat buang yang keruh, ambil yang jernih. Iqa nak orang sedar akan kepentingan menjaga haiwan2 ini. Ingat, salah satu sebab bencana alam terjadi kat sesetengah tempat disebabkan oleh penyeksaan terhadap binatang juga.

P/s : Iqa kagum dengan usaha Papa Hero dalam menyedarkan masyarakat terhadap haiwan. Kredit to Papa Hero!

No comments:

Post a Comment